Možná jste se s pojmem SEO již setkali. Znamená to Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače. Základním cílem je, aby se vaše webové stránky zobrazovaly na dobrých pozicích na relevantní vyhledávací dotazy ve vyhledávačích. Tím můžete získávat návštěvnost na svůj web. A tedy i potenciální zákazníky.
Výše jsme si popsali, že SEO je optimalizace pro vyhledávače. Základní otázkou ale je, co je to vůbec vyhledávač. Pokud se někoho zeptáte, tak nejčastější odpovědí je, že se jedná o Google a Seznam.
Takto vypadá vyhledávač Google.
A takto vyhledávač na Seznam.cz.
Ano, jsou to nejčastější vyhledávače. Ale vyhledávač je vše, co má nějaké políčko pro vyhledávání. Takže i např. facebook.
Nebo také mapy.
A nezapomínejte na druhý největší vyhledávač na světě. YouTube.
Podívejme se blíže na vyhledávač Google. Pokud do něj zadáte vyhledávací dotaz, tak se objeví stránka s výsledky vyhledávání – tzv. SERP (Search Engine Result Page). Tato stránka má dvě části – reklamní a přirozené výsledky vyhledávání. Na následujícím obrázku máme vyznačenou část s přirozenými výsledky neboli tzv. organikem.
A právě o tyto přirozené výsledky vyhledávání se stará SEO. Pokud správně aplikujete principy SEO na své stránky, tak se můžete na relevantní vyhledávací dotazy zobrazovat na dobrých pozicích. Tím získáte kvalitní návštěvnost na své stránky. Vyhledávač Seznam.cz funguje na stejném principu.
SEO se dělí na dvě části. Na tzv. on-page faktory a off-page faktory.
On-page faktory
Jak už nám název napovídá, tak on-page faktory se vyskytují přímo na webové stránce (on znamená anglicky na). Důležitá slova umisťujete na ta správná místa na webu. Např.
– titulku,
– popisu,
– url adresy,
– hlavního nadpisu (tzv. h1),
– do textu,
– do obrázků.
Off-page faktory
Na druhou stranu off-page faktory jsou především odkazy. Je důležité, aby na vás mířily relevantní odkazy. Jaký je relevantní a správný odkaz? Pokud máte svůj web a nějaký blogger o vás napíše článek, tak bude fajn, pokud na vás bude i odkazovat. Pokud ale na vás odkáže stylem „pro více informací klikněte zde“ a slovo zde nastaví jako odkaz, tak to není správný přístup. Je dobré, pokud odkazované slovo je slovo, které dobře popisuje a vystihuje danou stránku. Tedy např. „zde se můžete dozvědět více informací o hračkách pro děti do 2 let“. Nastaví se jako odkaz sousloví „hračkách pro děti do 2 let“. A tento odkaz by měl směřovat na stránku, kde budou hračky pro děti od dvou let. Stejně to funguje i u webů. Nezapomínejte na to, že i odkazující stránka (stránka bloggera) by měla být kvalitní. To znamená, že by především měla být o příbuzném tématu. Pokud výše uvedený odkaz bude umístěný na stránce o pneumatikách, tak vám to z pohledu SEO nic nepřinese.