Pokud máte kamenný obchod, tak své návštěvníky a zákazníky vidíte. Víte, jak dlouho tráví ve vašem obchodě, co kupují, můžete se jich zeptat odkud přicházejí, jestli vidíte stále ty samé tváře nebo častěji jsou to noví návštěvníci atd. Informací máte hodně. Ale pokud máte web, blog nebo eshop, tak informací tolik není. Své návštěvníky totiž nevidíte. A právě proto je tu webová analytika, aby vám s tímto pomohla.
Webová analytika jsou statistické údaje o vašich návštěvnících. Webovou analytiku můžete měřit celou řadou nástrojů. Jedním z nich je Google Analytics. Google Analytics si můžete založit na této stránce.
Při zprovozňování a napojování na web se vám bude hodit i tento návod o Měřících kódech.
Pojďme se podívat na pár reportů a statistik. První z nich ukazuje procentuální podíl zdrojů návštěvnosti – odkud návštěvnost pochází. Vidíme, že 61 % z přirozených výsledků vyhledávání. Více jak 27 % zadáním URL adresy do prohlížeče (tzv. direct) a zbylá návštěvnost jsou odkazy (tzv. referral).
Můžete v Google Analytics najít stejné údaje jako výše, jen v jiném vyjádření. Zde vidíte i konkrétní návštěvnost.
Podrobnější reporty ukazují, jaká byla např. návštěvnost (a další statistiky) z placené reklamy na googlu (google / cpc). Jaká byla z přirozených výsledků vyhledávání na Seznamu (seznam / organic) atd.
Tento „pavouk“ je také zajímavý. Ukazuje, jak lidé prochází vaše stránky. Odkud kam nejčastěji chodí.
Pokud si Google Analytics správně nastavíte, tak vám bude ukazovat i věkovou strukturu návštěvníků. Podle toho se dá např. cílit reklama na facebooku.
V Google Analytics najdete mnoho zajímavých dat, které mohou vaše stránky posunout o obrovský kus dál.